طول البقاء أم طول العطاء في الكشفية، بقلم/ هشام عبد السلام موسى

طول البقاء أم طول العطاء في الكشفية، بقلم/ هشام عبد السلام موسى

بقلم/ هشام عبد السلام موسى

مليئة هي حياتنا الكشفية بمن يتربعون على كراسيها ولفترات زمنية طويلة، حتى اعتقدوا أنهم هم أصحاب الحق الشرعي في الكشافة يديرونها كيف شاؤوا وحيث شاؤوا، ومعتقدين أن طول بقائهم على كراسيهم هو مشروعية وجودهم، وأنهم رواد الكشفية وأربابها، فلا يجوز أن يخالفهم أحد رأيا، ولا أن ينتقد لهم تصرفا.

والحقيقة التي يجب أن نقر بها أن قيمة الفرد تتحدد بطول عطائه وليس بطول بقائه، وقادتنا الأجلاء الذين واراهم الثرى، ولازلنا نذكرهم بكل خير، ليس من سبيل طول بقائهم في الكشفية، إنما كان طول بقاء مرتبط بطول عطاء، فلا تمر حادثة إلا وذكرنا لهم موقفا، أو تجربة مستفادة، أو مقولة متبعة، أو قرأنا لهم كتاب نافعا، أو استشهدنا بواقعة محفورة في الذاكرة، أو ذكرنا لهم موقفا تعليميا تربويا، أو مشهدا إنسانيا، أو تعلمنا منهم سلوكا حضاريا، أو شهدنا لهم مواقف شجاعة في الحق نقتدي بها، أو صدق في القول نحتذيه، أو إنجاز تميزوا به، أو دعم مادي قدموه، أو جهد غير عادي بذلوه، فاستحقوا أن نتخذهم قدوة لنا ونبراسا.

أما أولئك الذين يتلخص عطاءهم للكشفية أنهم جلسوا على كراسي مناصبهم فترة طويلة من الزمن، بلا عطاء يذكر، ولا خبرة مستفادة، نعد عليهم عدد الأنشطة التي شاركوا فيها، والدورات التدريبية التي حضروها، والمؤتمرات والندوات، وورش العمل والملتقيات، فنجد عندما نحصيها عليهم أنها بالعشرات إن لم يكن بالمئات، ولو تعلموا في كل نشاط منها كلمة ونقلوها لغيرهم لتعم الفائدة، لكانوا قدوة عصرهم وجهابذة زمنهم، ولكنهم مثلما يحضرون الأنشطة مثلما يخرجون منها، دخلوها فارغين، وخرجوا منها فارغين، وكل ما اكتسبوه صورة تذكارية هنا، ومزيد من الورق المجمع في أدراج مكاتبهم أو على أرفف مكتباتهم.

هؤلاء الفئة هم من يجيدون فن البقاء في الكشفية ولكنهم أبعد ما يكونوا عن فن العطاء لها.. هؤلاء هم من يحجبون الشباب من أن يصلوا إلى مواقع القيادة في الكشفية بحجة أن ليس لديهم خبرة، ونحن نقول لهم وأنتم ليس لديكم عطاء.. فحبذا لو تتخلون عن مقاعدكم الوثيرة، فقد أصبح من الصعب أن يُزال عنها غبار زمن ثقيل.. وإذا لم يكن ذلك كذلك، فللكشفية الرحمة ولكم طول البقاء..

 

Length of stay or length of tender in scouting
By/ Hisham Abdel Salam Moussa
6 May 2018

Is full of our scout lives of those who sit on their chairs and for long periods of time, so they thought that they are the rightful owners of the scouts who run them how they want and where they want, and believe that the length of their stay on their chairs is the legitimacy of their existence, and they are the pioneers of Scouts and their masters, To criticize them behavior.

The truth is that we must recognize that the value of the individual is determined by the length of his gift and not by the length of his survival, and our leaders, the ones who have mercy on them, and still remind them of all the good, is not a long way to stay in the Scout, Or we have mentioned to them an educational position, or a human scene, or learned from them civilized behavior, or we have seen them brave positions in the right to follow them, or Believe in saying that we have done it, or accomplished it, or material support it has provided, or an extraordinary effort made, And they deserved to take them as role models for us and a guide.

As for those whose job is for scouting, they have sat in their positions for a long period of time, with little or no experience. We promise them the number of activities they participated in, the training courses they attended, conferences, seminars, workshops and forums. If they learned in each activity of a word and transferred it to others to benefit, they would be the role models of their time and their time, but as they attend the activities as they come out of them, they entered empty, and came out empty, and all they acquired a souvenir here, Drawers of their offices or Li shelves of their libraries.

These are the ones who are good at staying in scouting, but they are far from the art of giving it to them. These are the ones who hide the youth from reaching the leadership positions in the scout on the grounds that they have no experience. We tell them that you do not have a tender. It is difficult to remove dust from a heavy time. If this is not so, then For the Scouting of mercy and for your longevity ...